onsdag 8. april 2015

Borte bra, hjemme best med Specialized Venge

Under påskeferien på Tenerife leide vi som tidligere nevnt sykler med både elektroniske gir og skivebremser. Det var for øvrig greit utstyrte BMC-sykler med karbonrammer, men likvel ble det relativt tunge sykler. Når det så ut som målet om 2.30 på Strava-segmentet Las Americas - Teide skulle ryke, surret tankene om en helgetur på høsten med egen sykkel - Specialized Venge Expert - på 7 kg. Heldigvis klarte jeg målet - 2:30:11. Så 11 sekunder ekstra er innenfor, og foreløpig blir det da "kun" en helge-tur utenlands i år -  til Nice med et vennepar. Der har vi også vært en rekke ganger tidligere, så her blir det null stress og besøk av severdigheter, kun avslapping og kos.

I dag ble for øvrig sykkelen tatt ut på racer-tur nr. 2 for sesongen her i Norge, og det med den lokale klubbens tirsdagstrening. Følte meg ikke superpigg før start, og merket 3 harde turer på tilsammen 7.800 høydemeter mot Teide i uken som gikk. Likevel merket jeg at det gikk relativt lett å henge med både i spurter og bakkedrag, og selv et langt "rulle-drag" på rundt 30 minutter hvor det kun var meg og 3 andre sterke ryttere, gikk greit. 3 av oss måtte ligge litt på halen til en supermosjonist i toppklassen etter en stund, men vi fikk hentet oss inn igjen, og hang godt med hele veien inn.
Blir spennende å se formutviklingen i år, i og med at den allerede er relativt god for meg å være, så tidlig på sesongen sammenlignet med tidligere år. Jeg kommer til å fortsette med styrektrening / romaskin på morgenkvisten før jobb, og skal prøve å få 3 turer på sykkelen også. Tenker primært 2 intervalløkter eller kortere turer med tempovekslinger, samt en langtur med vekslende tempo med gutta på lørdagsmorgen. Rolig langkjøringer blir som tidligere antatt fraværende. Ikke det at slike turer selvfølgelig også kan ha noe for seg, men tidsmessig prioriterer jeg annerledes, og er overbevist om at en blanding av kortere og lengre intervalldrag da er viktigst for å trene hjertet og kapasitet.



 Det satt noen Zipp tubular (dvs limedekk med integrert slang som ikke kan byttes) på sykkelen når jeg kjøpte den. For mitt bruk (som ikke sykler konkurranser på landeveissykkel) blir dette litt upraktisk ved eventuelle punkteringer, så jeg vurderer å selge de, og heller kjøpe noen clincher (dvs dekk + slang løst som kan byttes på tur!) Noen som er interessert i kjøp eller bytte? Har kun rullet 60 mil. Samtidig kler de sykkelen godt, så må nok bli tilsvarende Zipp i clincher :-)




Ingen kommentarer: