lørdag 25. april 2015

Helsevafler


Ettersom hvitt mel og sukker er gift i mine øyne, prøver jeg å unngå det i størst mulig grad om det ikke følger naturlig i matvarer vi likevel spiser. Barna har blitt oppmerksomme på dette, så når jeg i dag - etter lørdagsskole med aksjonsdag til inntekt for ulike prosjekter i kenya - lovte å lage deilige vafler til barna mens fruen skulle til frisøren og hjelpe svigermor med brillevalg, var det jo ikke stormende juble. Men svak begeistreing kunne jeg spore. Nedenfor ser dere innholdet, mikset sammen på slump: Egg, cottage cheese, havregryn,sammalt rug grov, sammalt hvetemel grovmalt, økologisk emmer-mel, en banan og litt honning som søtning og litt rapsolje og kokosolje for smøring. 

Og joda - superdeilig i mine øyne, og samtidig nesten helsekost. Minstemann på 6 år slengte i seg 3 plater med blåbær på rappen, mens eldstemann og hans kompis på henholdsvis 10 og 11 år klarte seg med én plate før de visstnok skal ha vært mette. Ble det for mye grovt ???

Ett





2 kommentarer:

Unknown sa...

Dette ser da virkelig ut til å være NAM-NAM! Flink pappa, det! Men det kan jo fort bli LITT vel grovt, - er min erfaring fra da du var liten, Helge. Min grove hjemmelagde pizza - husker du! :)(Dere syntes det var greit med kjøpe-pizza innimellom, ja!)

Børsand Helge sa...

Ja, fornuftig med litt av hvert :-)